AĞIR VASITA GÜVENLİ & DEFANSİF SÜRÜŞ EĞİTİMİ
AĞIR VASITA; KAMYON, ÇEKİCİ VE OTOBÜS SÜRÜCÜLERİ İÇİN;
Eğitim modulü teorik-görsel ve uygulamadan oluşur:
Güvenli Sürüş Eğitim modulü istenilirse eğitimin uygulama kısmı için trafiğe kapalı alana ihtiyaç olacaktır; İstanbul, Ankara, İzmir, Antalya, Adana başta olmak üzere uygun fiziki şartlar sağlanabildiği taktirde tüm bölgelerde yapılabilir.
Defansif Sürüş Eğitim modulü istenilirse eğitimin uygulama kısmı trafik ortamında gerçekleştirildiği için tüm bölgelerde yapılabilir.
EĞİTİM İÇERİĞİ
Güvenli & Defansif Sürücülük Eğitim Programı
Trafikte çarpışmalar ve kontrolün kaybedilmesi, nedenleri ve önlemleri; ½ gün teorik ve görsel, ½ gün uygulama.
TEORİ:
- Güvenli sürücü ve tanımı,
- Güvenli sürücülüğün temeli,
- Defansif sürücünün eylem biçimi,
- Sürüş Güvenliğini etkileyen faktörler,
- Aktif ve pasif güvenlik gereçleri,
- Lastik ve doğru lastik havaları, kış ve yaz lastiklerinin özellikleri,
- ABS fren sistemli araçlarda doğru fren teknikleri,
- Retarder – Intarder; frene yardımcı sistemlerin kullanım dinamikleri,
- Kick Down Sistemi
- Cruise Control / Tempomat kullanım amacı, kullanılmaması gereken durumlar,
- Durma mesafesi ile ilgili bilinmesi gerekenler,
- Direksiyon tutma, çevirme ve koltuk oturma pozisyonu
- 3 nokta kuralı,
- Araca binmeden önce yapılması gereken kontroller,
- Takip mesafesi,
- Sollama tekniği ve sinyal kullanımı, kör noktalar,
- Gece sürüşü,
- Doğru sinyal kullanımı ve ülke şartları,
- Döner kavşak kuralı,
- Hız faktörü ve görüş açısı,
- Virajlar (ağırlık transferi)
- Yoğun trafikte durma pozisyonu,
- Sürücü kaynaklı kayma hareketleri,
- Kontrolün kaybedilmesine neden olan faktörler,
- Kaygan yüzeylerde doğru sürücü davranışları,
- Araçlarda kontrolün kaybedilmesini engellemeye çalışan elektronik sistemler,
- Farklı karakterde yol yüzeyleri,
- Sisli hava şartları, buzlu yol kesimleri,
- Kayma - savrulma hareketleri ve çözümü,
- Kabin disiplini.
GÖRSEL:
- Doğru oturma pozisyonu, direksiyon tutma ve çevirme,
- Lastik; kış-yaz-dört mevsim lastik özellikleri ve ve tutunma testleri,
- ABS fren donanımlı araçlarda acil fren, fren sırasında manevra yöntemleri,
- Takip mesafesi,
- Virajlara hızlı girildiğinde karşılaşılacak problemler,
- Değişken kaygan zeminlerde ABS donanımlı ve ABS donanımsız araçlarda fren kullanımı,
- Virajlarda ağırlık transferi,
- Virajlarda otoların çekiş karakterlerine göre kayma hareketleri,
- Çarpışma testleri,
- Emniyet kemerinin önemi ve hava yastıkları.
- Kabin disiplini,
- Kayma hareketleri,
- Cep telefonu kullanımı,
- Motosikletlere dikkat,
- Ağır vasıta kör noktaları,
- Döner kavşak kuralı,
GÜVENLİ SÜRÜŞ UYGULAMA (Trafiğe Kapalı Alanda Yapılır)
- Fren ve frenajda manevra istasyonu,
- Doğru direksiyon çevirme ve doğru koltuk oturma pozisyonu uygulaması,
- ABS fren donanımlı araçlarda acil fren, fren sırasında manevra yöntemleri,
- Fren ve fren sırasında yapılan manevrada sürücü algılama ve reaksiyonunu ortaya çıkaran manevralar,
- Kaygan yüzeylerde motorlu araçların reaksiyonları,
- Kaygan yüzeylerde doğru fren tekniği,
- Sert direksiyon hareketleri yerine, yumuşak direksiyon hareketlerinin önemi,
- Kaygan yüzeyli yol kesimlerinde tutunma ve direksiyon hareketlerinin öne çekilmesi,
- Kaygan yüzeyli yol kesimlerinde fren ve ABS fren sisteminin önemi ve uygulanması.
Kaygan yüzey; ilk yağmur sonrası yol yüzeyi, mıcırlı yol yüzeyi, çamurlu yol yüzeyi, erimeye başlamış karla kaplı yol yüzeyidir. Kaygan yüzey uygulamaları, yapay buz alanı üzerinde yapılmaktadır (antiskid; yapay buz alanı uygulamaları).
DEFANSİF SÜRÜŞ PROGRAMI UYGULAMA (Trafik Ortamında Yapılır)
- Kullanılan aracın tanımı ve kontrolü,
- Eğitmen eşliğinde her kursiyerin 20-30 dakika araç kullanması ile yol ve trafikteki olası tehlikeleri sözlü olarak tanımlaması.
- Her kursiyerin araç kullanımının 25 kriter üzerinden değerlendirilmesi ve raporlandırılması.